söndag 15 maj 2011

Här svänger det snabbt

Igår när vi fick beskedet att det inte skulle bli någon samojed så rasade allt. Jag blev så ledsen..och jag tittade på kennlar i hela sverige om det var någon som skulle ha leveransklara valpar i sommar. Men icke...
Jag tittade på Leonbergers också. Jag har varit förtjust i Leonbergers och tänkte boka in ett besök hos en Leonberger uppfödare när Tjuren tyckte att vi kunde ta Samojeden.

Men i min förtvivlan tittade jag även på Leonberger kennlar igår. I dag så började jag inse att det inte skulle bli någon hund detta året. För det måste gå att tajma in ett valpköp med långsemester. Jag nämde för Tjuren att jag till och med kollat på Leonberger och han frågade om det var en ras jag kunde tänka mig, och på ett sätt är Leonbergern bättre eftersom den inte kräver samma stimulans och motion som Samojeden. Men så är det ju allergin att tänka på. Och som en händelse såg jag en kennel i Norrtälje som hade två lediga valpar. Tjuren tyckte att jag kunde ringa för ett besök. Jag var inte nödbedd. Och vi besökte dem idag.
Först fick vi träffa mamman till valparna. En jättehärlig tik som fällde. Hon var så snäll och härlig, vi förälskade oss ganska snabbt i henne. Uppfödarna var seriösa och kunniga.

Det var uppfödarna som valde ut vilka valpar som skulle till vilka familjer och när de fick höra att vi hade tre barn så ansåg de att vi skulle ha den valp som bäst klarat valptestet. Det var en framåt nyfiken liten valp som var så lekfull. Förälskade mig med en gång.


Tjuren kände inte av någon allergi av hundarna, därmot pollen. Eftersom vi fick sånt väldigt positivt intryck av uppfödarna, mamman och valpen så bestämde vi oss redan när vi kom hem från uppfödarna att tinga valpen.


Så nu har vi tingat valpen. Lagom till skolavslutningen så blir vi hundägare!!! Hängde ni med?







3 kommentarer:

  1. Det var verkligen en berg- och dalbana!

    SvaraRadera
  2. Hej Linda,ser att ni ska skaffa ett lejon:-) Läste att du skrev att den inte kräver samma stimulans och motion som en samojed. Den kräver mycket stimulans och rörlighet om du ska ha en bra,go leonberger. Det är inte en hund som enbart latar sig,den kräver sin ägare som fostrar den med varm,tydlig hand och ger den stimulans. Annars får du ingen mysig och go hund. Jag har haft ett antal så jag talar av erfarenhet. Det är en underbar ras men man ska inte luras av dess gullighet:-)

    Lycka till

    SvaraRadera
  3. Så tråkigt att det inte blev nån Samojed, men Leonberger är så himla fina och goa. Ha det så bra. Kram!

    SvaraRadera